PROGRAM „CYFROWA SZKOŁA”
Zespół Szkolno-Wychowawczy w Huszlewie Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II
w Huszlewie zakwalifikowała się do pilotażowego programu ,,Cyfrowa szkoła’.
Celem pilotażu jest rozwijanie kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania TIK w procesie edukacyjnym oraz wspieranie zmiany modelu nauczania
w kierunku rozwijania kreatywności, umiejętności kooperacji oraz krytycznego myślenia,
w tym wyszukiwania, oceny i twórczego wykorzystywania dostępnych źródeł wiedzy.
Projekt ,,Cyfrowa Szkoła” składa się z czterech komponentów uzupełniających:
– e-szkoła: zaopatrzenie szkół w nowoczesne pomoce dydaktyczne,
– e uczeń: zapewnienie uczniom dostępu do nowoczesnych pomocy dydaktycznych
w domu i w szkole,
– e-nauczyciel rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK
na zajęciach,
– e-zasoby edukacyjne ( w tym e- podręcznik): stworzenie publicznych
elektronicznych zasobów edukacyjnych, w tym bezpłatnych e- podręczników.
Rządowy program rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych – „Cyfrowa szkoła”, jest realizowany w okresie od 4 kwietnia 2012 r. do 31 sierpnia 2013 r. W jego ramach 402 szkoły podstawowe w całej Polsce, 50 szkół w województwie mazowieckiem otrzymało dofinansowanie na zakup nowoczesnego sprzętu multimedialnego.
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Huszlewie na realizację programu otrzymała łącznie 148780,00zł, /wkład własny 34706,00zł, wsparcie finansowe 114074,00zł/ .
16 kwietnia 2012 r. Dyrektor Zespołu E. Kazimieruk po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, wystąpił do organu prowadzącego z wnioskiem o wyposażenie szkoły
w pomoce dydaktyczne. W kwietniu 2012 r. organ prowadzący złożył wniosek do wojewody o udzielenie wsparcia finansowego.
W ramach odpowiednio udzielonego wsparcia finansowego oraz wkładu własnego organ prowadzący zainstalował, uruchomił i zintegrował zakupiony sprzęt komputerowy.: 1. Przenośne komputery dla uczniów – 27szt. /Toshiba/ /które mogą być wykorzystywane przez uczniów w wariancie: wyłącznie w szkole na zajęciach lekcyjnych i w czasie wolnym od
zajęć dydaktycznych/.2. Przenośne komputery dla nauczyciela – 8 szt. /Toshiba/3. Szafka do przechowywania i bezpiecznego przemieszczania pomiędzy salami lekcyjnymi przenośnych komputerów dla uczniów z funkcją ładowania baterii. 4. Sieciowe urządzenie wielofunkcyjne umożliwiające drukowanie, kopiowanie
i skanowanie.5. Tablice interaktywne z systemem mocowania IQ Bard – 3 szt.6. System do zbierania i analizowania odpowiedzi – szt.7. Projektor krótkoogniskowy – 1 szt.8. Projektor multimedialny – 2 szt.9. Głośniki10. Punkt dostępowy będący elementem szkolnej sieci bezprzewodowej -6 szt.11. Ekran projekcyjny12. Drukarka HP/ Laser/ 13. Skaner HP14. Wizualizer15. Kontroler WLAN zarządzający szkolną siecią bezprzewodowąZakupione pomoce dydaktyczne zostaną wykorzystane m.in. do:
- opracowywania w wersji elektronicznej materiałów metodycznych i innych związanych z zadaniami dydaktyczno-wychowawczymi wynikającymi z potrzeb szkoły ;
- podniesienie atrakcyjności i skuteczności zajęć edukacyjnych nie tylko na lekcjach informatyki
- przygotowywania materiałów dydaktycznych – sprawdzianów, testów, krzyżówek, kart pracy, foliogramów, itp.;
- wykonywania prezentacji multimedialnych, plansz, plakatów;
- prowadzenia elektronicznego dziennika lekcyjnego;
- wymiany doświadczeń z innymi nauczycielami, czy uczniami poprzez Internet;
- sporządzania zestawów wyników nauczania, służących do monitorowania postępów uczniów w nauce;
- korzystania z portali edukacyjnych;
- korzystania z forum edukacyjnego;
- publikowania własnych artykułów na stronach www poświęconych Edukacji itp.
Szkolnym e-koordynatorem została pani Ewelina Ilczuk. Zadaniem szkolnego koordynatora jest szkolenie i wspieranie nauczycieli klas IV –VI
w nabywaniu i doskonaleniu umiejętności pracy z wykorzystaniem TIK, uczestniczenie
w szkoleniach z zakresu stosowania TIK w nauczaniu, w tym szkoleniach prowadzonych na odległość, koordynowanych przez Ośrodek Rozwoju Edukacji.W ramach programu szkoła powinna przeprowadzić co najmniej 4 lekcje otwarte, udostępnić w ramach międzyszkolnych sieci współpracy scenariusze zajęć lekcyjnych z rożnych przedmiotów z wykorzystaniem TIK w nauczaniu, zrealizować co najmniej 4 projekty edukacyjne rozwijające kompetencje społeczne i twórcze uczniów, wykorzystywać TIK na zajęciach lekcyjnych z różnych przedmiotów, średnio w każdym tygodniu nauki: 6 godz. zajęć lekcyjnych, prowadzonych w oddziałach klas IV–VI.Organ prowadzący jest obowiązany zapewnić usługę administrowania sprzętem i urządzeniami zakupionymi w ramach wsparcia finansowego i wkładu własnego.